czasownik kl. 7.docx

(15 KB) Pobierz

Przeczytaj uważnie tekst. Podkreśl czasowniki.

Ruszaj w drogę – powiedziałem. – Pogadamy, gdy wrócisz.

Obrócił konia i puścił się galopem. Spod końskich kopyt trysły bryły błota, ochlapując przechodniów, którzy głośno sklęli jeźdźca, a jeden nawet rzucił za nim kamieniem. Miałby się z pyszna, gdyby straż książęca to zobaczyła. Nie skończyłoby się na zwykłych połajankach. Jednak kamień został rzucony zbyt słabo, by komukolwiek uczynić krzywdę.

 

1. Wypisz z tekstu:

  1. wszystkie czasowniki w formie osobowej i określ ich formę:

1. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

6. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

10. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

11. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

12. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. bezokolicznik - …………………………………..
  2. imiesłów - ……………………………………….. i nazwij go - …………………………………………………………………
  3. czasowniki nieprzechodnie – 1. ………………………………………… 2. …………………………………………

3. ………………………………………… 4. …………………………………………

2. Czasowniki przechodnie w stronie czynnej zamień na stronę bierną.

3. Od podkreślonych czasowników utwórz wszystkie imiesłowy, które można utworzyć. Podziel je na:

  1. imiesłowy przymiotnikowe                                          B. imiesłowy przysłówkowe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin