Literatura popularna - wykład
WYKŁAD I - 04.10
WPROWADZENIE W ZAGADNIENIA LITERATURY POPULARNEJ
24.01 - test zaliczeniowy
kultura popularna - konfiguracja elementów składających się na kulturę ogólną, która zapewnia możliwie szeroką komunikację społeczną, poprzez znoszenie wszelkich barier - społecznych, ekonomicznych, technologicznych i semiotycznych (Krzysztof Dmitruk)
ü Clement Greenberg - podział kultury na wysoką i niską (opowiadająca o wartościach - przemysłowa)
ü Dwight Macdonald - definiowanie kultury masowej - kultura wyższa i masowa (obecna w podręcznikach - obecna na rynku, indywidualność artystycznej wizji - anonimowy, bezosobowy towar, dzieła kierowane do jednostek - do mas, trudny odbiór - łatwy odbiór, sztuka - towar, produkt)
ü Ernest Van den Haag - istnienie kultury popularnej wiąże się z funkcjonowaniem rynku, na którym dominuje przeciętność, stereotypy - kultura społeczeństwa przemysłowego, przez które kultura się podzieliła - każdy typ kultury zawiera elementy innego typu kultury
ü kultura masowa - podawanie powtarzalnych treści, które sytuują komunikat po treści odbiorcy - kultura popularna zaś zakłada jednostkowy odbiór >> John Fiske >> kultura popularna tworzy się na styku obszaru masowego przekazu i codziennego doświadczenia - popkultura zakłada kreatywny odbiór tekstu
Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej - 3 fazy:
ü XVIII-XIX w. - powstanie kultury popularnej >> rodzi się burżuazja i chce zdobyć pozycję społeczną - konsumpcja i moda zrodziły się z potrzeby upodobnienia się burżuazji do arystokracji – arystokracji nie wyróżniał już majątek, więc żeby zachować autonomię, stworzono pojęcie gustu i smaku >> kultura wolnego czasu - kobiety czytają romanse, bo mają na to czas i popadają w melancholię - rodzi się moda na smutek i czytanie
ü XIX w. do lat 50.-60. - umasowienie - standaryzacja kultury popularnej - masowa produkcja dla masowego odbiorcy – kultura popularna staje się ujednolicona i powszechna - spadają ceny towarów, to, co kiedyś było kojarzone z luksusem, stało się elementem codziennego życia - zmiany strategii handlowej - pojawia się reklama - dobra kulturowe stały się produktami wytwarzanymi przez instytucję wyłącznie dla zysku
ü od lat 60. - odmasowienie
Agnieszka Fulińska, Dlaczego literatura popularna jest popularna? - różne typy odbiorców
ü intelektualista
ü miłośnik gatunków
ü odbiorca na najniższym poziomie świadomości literackiej i recepcyjnej
Stereotypy związane z literaturą popularną:
ü literatura gatunków - powtarzalność
ü komercja
ü moda - ogłupianie
ü niskość
ü wyłącznie dla rozrywki
ü amerykańskość
ü kicz
Anna Martuszewska, Ta trzecia - problemy literatury popularnej
ü konwencje literatury popularnej wywodzą się z literatury wysokiej
ü kształtowanie gustów czytelniczych odbywa się za pośrednictwem literatury popularnej - postulat pisania historii literatury z perspektywy czytelnika
ü literatura popularna jest wartościowana nie przez sam fakt istnienia stereotypów jej dotyczącej - istotne jest to, jakie stereotypy są używane >> pewne elementy kultury niskiej przechodzą do kanonu, por. jazz, Charlie Chaplin
Kicz wyraża stosunek odbiorcy do tekstu, a nie tekstu do odbiorcy. To człowiek sprawia, że coś staje się kiczowate.
Zasady kiczu wg Wendego >> zasada niedostosowania, kumulacji (nadmiaru), synestezji (przenikanie się wrażeń zmysłowych), przeciętności, komfortu
Skłonność do kiczu jest naturalna dla człowieka.
Żółkiewski - obiegi czytelnicze:
ü wysokoartystyczny - czytelnik jest przygotowany do swojej roli czytelnika
ü popularny - autor zna potrzeby czytelników i umie pisać tak, żeby trafić w smak czytelnika, a czytelnik jest tego świadomy
ü brukowy - czytelnicy gazetowi, bierna lektura anonimowego tekstu
ü jarmarczno-odpustowy - przepowiednie, relikt
ü dla ludu - materiały edukacyjne dla chłopów
ü dla dzieci i młodzieży - obieg wyspecjalizowany
WYKŁAD II – 11.10
POWIEŚĆ KOBIECA
Powieść dla dziewcząt (powieść pensjonarska):
· przełom XVIII i XIX w.
· związki z baśnią, powieścią moralizatorska
· bohaterka w wieku dorastania – opis jej uczuć, emocji, rozterek, zainteresowań
· dziewczęcy adresat
· powieści epistolarne, w formie dzienników
· Klementyna Hoffmanowa, Pamiątka po dobrej matce – pierwsza polska powieść dla dziewcząt; Dziennik Franciszki Krasińskiej
· Frances Burnett, Mały lord; Mała księżniczka; Tajemniczy ogród
· Władysława Izdebska, Pamiętnik babuni
· Lucy M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza
· z czasem zaczęto rozróżniać adresatki takich powieści – inne dla dzieci, inne dla wieku dojrzewania (kwestie emancypacyjne, przygotowanie do samodzielnego życia)
· XX w. – autonomiczna, w pełni ukształtowana powieść (Ania z Zielonego Wzgórza – pierwszy tom w 1908 r.)
· powieść pensjonarska:
o K. Makuszyński, Szaleństwa panny Ewy; Awantura o Basię, Panna z mokrą głową – powieści pozbawione stereotypów płciowych
o I. Jurgielewiczowa, Ten obcy
o M. Musierowicz
· zacieranie się granicy między powieścią dla dziewcząt a powieścią dla kobiet:
o powieści ukazujące codzienność, uniwersalne sytuacje (koniec lat 70.) – M. Musierowicz – dogmatyczny sposób przedstawiania wartości
o powieści pokazujące świat dorosłych w niekorzystnym świetle, pokazujące kryzys rodziny – Krystyna Siesicka (Zapałka na zakręcie; Przez dziurkę od klucza)
o powieść skłaniająca do zmiany rzeczywistości, łamiące tabu – Marta Fox, Tomasz Tryzna, Ewa Nowacka
o nurt wampiryczny
Romans popularny:
· teksty epickie z wątkiem miłosnym
· jako gatunek:
o utwór jednowątkowy
o tematyka awanturniczo-miłosna
o poprzedza powstanie powieści nowożytnej
· jako konwencja:
o odmiana literatury popularnej
o do końca XIX w. rozwój na marginesie literatury elitarnej
o miłosne perypetie bohaterów
· tworzone wg określonych schematów: poznanie – zachwyt/odrzucenie – rozłączenie bohaterów – wzrost uczuć – przeszkody – cierpienie bohaterów – nadzieja na zmianę – wrogowie i sprzymierzeńcy – przyspieszenie akcji – totalna katastrofa lub happy end
· kontrasty pokazujące granicę między wartościami i antywartościami
· w średniowieczu wątki miłosne zostały sprowadzone do sfery ducha, więc pojawiła się miłość czysta, pokorna, zdolna do wybaczenia
· romans rycerski
· w romantyzmie przestano traktować kobietę jako damę serca – pojawia się konflikt między kreacją kobiety a kreacją mężczyzny
· w XVIII w. pojawia się inny typ czytelnika – zaczyna się czytanie dla przyjemności – czytelnicy mają określone oczekiwania
o pojawiają się chwyty reklamowe – tytuły, które wskazują na treść powieści
· polski romans popularny był spokrewniony z literaturą wysoką i chciał ją naśladować, np. archaizowano język, zapożyczano typy bohaterów (Kmicic, Izabela, Wokulski), scenerie (dworek, góry, kresy), wplatano cytaty (z Mickiewicza), czerpano z baśni, legend i mitów
· odmiany romansu:
o dworkowy
o z życia wyższych sfer
o salonowy
o buduarowy
o pornograficzny
o sensacyjno-przygodowy, kryminalny, egzotyczny
o prawdziwy – charakter biograficzny, pojawiają się elementy metatekstowe, dokument życia społecznego, odwrócenie tradycyjnego rozdziału ról między mężczyzną a kobietą, burzenie stereotypów
o antysentymentalny
· po 49 r. wybuch zainteresowania romansami – kanadyjskie wydawnictwo Harlequin zaczyna wydawać…. (tadadaddam!) harlequiny – bez względu na to, czy autorem był mężczyzna czy kobieta, nadawano autorowi pseudonim, który brzmiał kobieco, ponieważ chciano otrzymać konwencję – od kobiet dla kobiet
Powieść dla kobiet:
· romans popularny stworzył wiele kompozycyjno-fabularnych rozwiązań, które służą wyrażeniu tęsknoty za życiem w lepszym świecie > stały schemat fabularny polega na tym, że kobieta przeprowadza się na prowincję, która pełni dla niej funkcję kompensacyjną (Zbigniew Marecki, Modele wiejsko-prowincjonalnej arkadii i jej funkcje we współczesnej powieści dla kobiet) > wątki arkadyjskie są zakorzenione kulturowo w literaturze polskiej
o K. Grochola, M. Kalicińska
· Samotność w sieci, Janusz L. Wiśniewski
o Martyna – nowele – on pisał początki, a później reszta była dopisywana przez internautów
WYKŁAD III – 18.10.2016 r.
Powieść rodzinna
· Kochanowski był poetą polskim, ale inspirował się twórcami obcymi, więc jeśli ktoś chciał sięgnąć do kultury rdzennie polskiej, to trzeba było sięgnąć do niższego obiegu literackiego
· jeszcze w XIX w. uważano, że zainteresowanie publiczności literackiej jest rzeczą naganną, bo teksty, które się powszechnie podobają przynależną właśnie do kultury niskiej
· w XIX wieku zaczyna się również awans społeczny klasy robotniczej, która zaczyna tworzyć własną literaturę, własne czasopisma – literatura zaczyna chłonąć to, co niskie – plotki, rewelacje
Powieść rodzinna:
· źródła – następują szybkie przemiany kulturowe, obyczajowe i techniczne
o szok kulturowy i cywilizacyjny – kobiety utrzymują dom, są samowystarczalne pod względem ekonomicznym; zanegowanie absolutnej władzy rodzicielskiej; pojawienie się rozwodu na szeroką skalę
· temat – rodzina, kilka pokoleń (a nie jednostki) – klasyczna powieść rodzinna opisuje okres około 1 wieku, ponieważ jej celem jest pokazanie zmian obyczajowych, tła cywilizacyjnego
· najważniejszy element – czas jako kategoria filozoficzna (trwanie i przemijanie, koło narodzin i śmierci, przemijanie pokoleń, wartości i pamięci)
· jedność kompozycyjna – rodzina + czas (różne kompozycje, koncepcje ideowe itp. nie wpływają na zmianę tego schematu)
· Głowiński, Powieść młodopolska – powieść to zespół scen, ponieważ nie przedstawia się powieści w sposób linearny – wywodzi się to właśnie z powieści rodzinnej, dlatego selekcja mater...
eminem_mathers