ukladanka_prawa_dziecka[1].pdf

(32 KB) Pobierz
Za∏àcznik 1. Uk∏adanka
Prawa dziecka
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 12. Prawo do wyra˝ania swoich poglàdów
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 13. Swoboda wypowiedzi i informacji
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 16. PrywatnoÊç, honor, reputacja
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 17. Dost´p do informacji i mediów
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 18. Obowiàzki rodzicielskie
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 19. Z∏e traktowanie i zaniedbanie (w rodzinie i poza nià)
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 21. Adopcja
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 23. Dziecko niepe∏nosprawne
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 24. Opieka zdrowotna
-----------------------------------------------------------------
– 27 –
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 27. Poziom ˝ycia
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 28. Prawo do nauki
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 29. Cele edukacji
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 31. Czas wolny
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 32. Zakaz wyzysku ekonomicznego
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 33. Narkotyki
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 34. Wyzysk seksualny
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 37. Tortury, kara Êmierci, pozbawienie wolnoÊci
-----------------------------------------------------------------
Artyku∏ 38. Konflikty zbrojne
-----------------------------------------------------------------
– 28 –
TreÊç
------------------------------------------------------------------------
1. Dziecku, które jest zdolne do kszta∏towania swych w∏asnych
poglàdów, powinno byç zapewnione prawo do swobodnego wyra-
˝ania w∏asnych poglàdów we wszystkich sprawach dotyczàcych
dziecka, przyjmujàc je z nale˝ytà wagà, stosownie do wieku oraz
dojrza∏oÊci.
------------------------------------------------------------------------
2. Dziecko b´dzie mia∏o prawo do swobodnej wypowiedzi; prawo to
ma zawieraç swobod´ poszukiwania, otrzymywania i przekazywa-
nia informacji w formie ustnej, pisemnej bàdê za pomocà druku,
w formie artystycznej lub z wykorzystaniem ka˝dego innego Êrodka
przekazu. Wykonywanie tego prawa mo˝e podlegaç pewnym
ograniczeniom.
------------------------------------------------------------------------
3. ˚adne dziecko nie b´dzie podlega∏o bezprawnej lub arbitralnej
ingerencji w jego prywatnoÊç, rodzin´, dom lub korespondencj´.
------------------------------------------------------------------------
4. Dziecko b´dzie mia∏o dost´p do informacji podawanych przez
ró˝ne êród∏a, ze szczególnym uwzgl´dnieniem dzieci nale˝àcych
do mniejszoÊci narodowych. Paƒstwo b´dzie chroni∏o dzieci przed
informacjami i materia∏ami szkodliwymi z punktu widzenia ich
dobra.
------------------------------------------------------------------------
– 29 –
------------------------------------------------------------------------
5. Rodzice lub w okreÊlonych przypadkach opiekunowie prawni
ponoszà g∏ównà odpowiedzialnoÊç za wychowanie i rozwój dziecka.
Jak najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka ma byç przedmio-
tem ich najwi´kszej troski. Paƒstwa strony b´dà okazywa∏y odpo-
wiednià pomoc rodzicom oraz opiekunom prawnym w wykony-
waniu przez nich obowiàzków zwiàzanych z wychowywaniem
dzieci oraz zapewnià rozwój instytucji, zak∏adów i us∏ug w zakre-
sie opieki nad dzieçmi.
------------------------------------------------------------------------
6. Dziecko powinno byç chronione przed wszystkimi formami prze-
mocy fizycznej, psychicznej, przed wyzyskiem, wykorzystywaniem
seksualnym i zaniedbaniem przez rodziców lub opiekunów praw-
nych. Powinny byç dost´pne programy socjalne i instytucje opieki.
------------------------------------------------------------------------
7. Adopcja dziecka powinna odbywaç si´ tylko z upowa˝nienia kom-
petentnych w∏adz, aby dzieci Êwiadomie wyrazi∏y zgod´ na adop-
cj´ po przeprowadzeniu z nimi niezb´dnych konsultacji, dbaç
o to, aby dziecko adoptowane do innego kraju mia∏o zabezpiecze-
nie gwarancyjne i poziom ˝ycia odpowiednie do tych, które by∏yby
zapewnione w przypadku adopcji krajowej.
------------------------------------------------------------------------
8. Dziecko niepe∏nosprawne ma prawo do korzystania ze specjalnej
opieki i edukacji dla pe∏niejszego ˝ycia w spo∏eczeƒstwie.
------------------------------------------------------------------------
– 30 –
------------------------------------------------------------------------
9. Dost´p do instytucji opieki zdrowotnej w zakresie zapobiegania
i leczenia chorób, jak równie˝ stopniowe zniesienie tradycyjnych
praktyk przynoszàcych szkod´ zdrowiu.
------------------------------------------------------------------------
10.Ka˝de dziecko ma prawo do poziomu ˝ycia odpowiadajàcego jego
rozwojowi fizycznemu, psychicznemu, duchowemu, moralnemu
i spo∏ecznemu. Rodzice (rodzic) lub inne osoby odpowiedzialne
za dziecko ponoszà g∏ównà odpowiedzialnoÊç za zabezpieczenie,
w ramach swych mo˝liwoÊci, tak˝e finansowych, warunków ˝ycia
niezb´dnych do rozwoju dziecka.
------------------------------------------------------------------------
11.Dziecku powinno byç zapewnione prawo do nauki – nauczanie
podstawowe powinno byç obowiàzkowe i bezp∏atne. Paƒstwo ma
obowiàzek podejmowaç wszelkie Êrodki zapewniajàce, aby dyscy-
plina szkolna by∏a stosowana w sposób zgodny z ludzkà godnoÊcià
dziecka i z niniejszà konwencjà.
------------------------------------------------------------------------
12.Nauka dziecka powinna rozwijaç w jak najpe∏niejszym zakresie
osobowoÊç, talent oraz zdolnoÊci umys∏owe i fizyczne dziecka oraz
szacunek dla praw cz∏owieka, rodziców dziecka, jego to˝samoÊci
kulturowej, j´zyka i dla innych kultur.
------------------------------------------------------------------------
13.Dziecko ma prawo do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestni-
czenia w zabawach i zaj´ciach rekreacyjnych stosownych do wieku
dziecka oraz do nieskr´powanego uczestniczenia w ˝yciu kultural-
nym i artystycznym.
------------------------------------------------------------------------
– 31 –
Zgłoś jeśli naruszono regulamin