1. Notatki z Diagnostyki
CZYNNIKI ŚRODOWISKA RODZINNEGO WPŁYWAJĄCEGO NA WYCHOWANIE DZIECI W RODZINIE
Według E. Jackowskiej:
• społeczno-ekonomiczne - określające pozycję społeczną i ekonomiczną rodziny i jej poszczególnych członków:
• warunki bytowe rodziny: poziom dochodów, sytuacja mieszkaniowa
• źródła utrzymania rodziny - zawód rodziców i innych dorosłych członków rodziny, źródła utrzymania rodziny nie związane z pracą zawodową jej członków
• więź pomiędzy rodziną a środowiskiem - więź z dalszą rodziną, więź sąsiedzka, więź z grupą etniczną
• kulturalne - określające poziom kultury życia codziennego:
• wykształcenie rodziców i innych członków rodziny
• wzorzec kulturalny obowiązujący w rodzinie, określający m. in. podział obowiązków domowych w rodzinie, zasady wychowywania dzieci i sposób spędzania czasu wolnego
• poziom potrzeb kulturalnych rodziców i innych członków rodziny
• pedagogiczne - określające metody i środki stosowane w wychowaniu dzieci:
• warunki opieki nad dzieckiem, kontrola zachowania dziecka
• normy i wartości przekazywane dziecku w wychowaniu
• zakazy i wymagania
• nagrody i kary
• psychologiczno-społeczne - określające strukturę rodziny, stosunki wewnątrzrodzinne, właściwości osobowości rodziców i innych członków rodziny:
• struktura rodziny - skład osobowy, stosunki prawno-społeczne łączące członków rodziny, liczba dzieci w rodzinie, pozycja dziecka określona przez kolejność jego narodzin
• więź uczuciowa między dzieckiem a matką i ojcem
• więź uczuciowa między matką a ojcem
• więzi uczuciowe między innymi członkami rodziny
• osobowościowe cechy matki, ojca i innych członków rodziny
Według S. Kawuli:
1. ekonomiczno-społeczne :
• wielkość rodziny i jej struktura
• pochodzenie społeczne rodziców
• źródła utrzymania rodziny (zawód ojca, dochodowość rodziny)
• sprawowanie opieki materialnej nad dziećmi (warunki mieszkaniowe rodziny, jakość odżywiania, jakość ubioru dzieci)
• podział pracy i ról w rodzinie (praca zawodowa matki poza domem lub praca produkcyjna dzieci)
2. kulturalne :
• wykształcenie rodziców lub dokształcanie się i zdobywanie kwalifikacji przez rodziców i innych członków rodziny
• wzory kulturowe i wychowawcze uznawane przez rodziców
• sposoby spędzania wolnego czasu przez członków rodziny (korzystanie ze środków kultury masowej i inne formy)
• stosunek rodziców do nauki szkolnej dzieci i ich przyszłego zawodu (stwarzanie warunków do nauki w domu i w szkole, problem planu życiowego dzieci)
• stosunek członków rodziny (rodziców) do tradycji i nowości
3. psychopedagogiczne :
• ogólna atmosfera panująca w środowisku rodzinnym (występujące zaburzenia, więzi uczuciowe między wszystkimi członkami rodziny)
• charakter stosunków pomiędzy rodzicami
• charakter stosunków pomiędzy rodzicami a dziećmi
• charakter kontroli rodziców nad dziećmi
• stosowane środki wychowawcze
Czynniki rozwoju dziecka:
wyposażenie, z którym człowiek przychodzi na świat
podstawowe dopasowanie własna tempo, pomoc
zadania osób wymagań aktywność w rozwoju
znaczących w otoczenia do człowieka
rozwoju możliwości
człowieka jednostki
NIEŚMIAŁOŚĆ
Definicje nieśmiałości:
Według Barbary Harwas - Napierały:
Wyróżniła trzy grupy definicji nieśmiałości:
• Definicje nieśmiałości w aspekcie behawioralnym. Definicje te opisują nieśmiałość na poziomie zachowania czyli najbardziej zewnętrznego przejawu tego zjawiska.
• Definicje mówiące o nieśmiałości jako lękliwości społecznej uznają, że cechą wspólną lęku społecznego i nieśmiałości jest przezywanie niepokoju jako emocji podstawowej choć różni je społeczny kontekst, w jakim się pojawiają. Rozumienie nieśmiałości jako lękliwości społecznej powoduje, że najważniejszy staje się jej aspekt emocjonalny (nadwrażliwość emocjonalna).
• Ostatnia grupa definicji podkreśla aspekt samoorientacyjny, który polega na ustosunkowaniu się osoby nieśmiałej do samej siebie, a szczególnie na niedocenianiu się. Wiąże się ono ze wstydem nieuzasadnionym, poczuciem niższości, brakiem pewności siebie czy pomniejszaniem faktycznie posiadanych sprawności. Samoświadomość, która jest wspólnym mianownikiem wymienionych zjawisk jest zniekształcona i stanowi przyczynę zahamowań.
Według Karen Horney:
W przypadku nieśmiałości mamy do czynienia z postawą społeczną polegającą na odsuwaniu się od ludzi. Przejawia się ona w skłonności do izolacji, w unikaniu nawiązywania kontaktów społecznych, wymagających zarówno współdziałania, jak i współzawodnictwa. Jednostki takie dążą do uniezależnienia się, nie chcą korzystać z rady i pomocy innych osób. Przy czym najbardziej charakterystyczną cechą osób nieśmiałych jest jej ogromna samoświadomość. W przypadku osoby nieśmiałej skłonność do autoanalizy i oceny swoich myśli oraz uczuć jest wręcz obsesyjna. W wyniku czego może być ona ostrożna w działaniu, wzdragająca się przed okazywaniem pewności siebie, przewrażliwiona i bojaźliwa skromna i pełna rezerwy z powodu braku wiary we własne siły, odczuwająca skrępowanie w obecności innych ludzi. Natomiast u dzieci postawa odsuwania się od ludzi przyjmuje formę izolacji i bierności społecznej. Prowadzi do unikania uczestnictwa w różnych formach działania, co pociąga za sobą niewykorzystanie zdolności oraz innych potencjalnych możliwości dziecka.
Źródła nieśmiałości według różnych koncepcji:
• badacze osobowości są przekonani, że nieśmiałość jest cechą ograniczoną (genetyczną), podobnie jak inteligencja czy wzrost
• behawioryści sądzą, że osoby nieśmiałe po prostu nie przyswoiły sobie umiejętności społecznych niezbędnych w kontaktach z innymi ludźmi
• psychoanalitycy twierdzą, że nieśmiałość jest symptomem uświadomionym przejawem nie uświadamianych konfliktów szalejących głęboko w psychice
• socjologowie i niektórzy psychologowie dziecięcy uważają, że nieśmiałość należy rozważać w kategoriach programowania społecznego - warunki życia w społeczeństwie sprawiają, że wielu z nas staję się nieśmiałymi
• psychologowie społeczni sugerują, że początkiem nieśmiałości jest skromna etykieta "nieśmiały"
Przyczyny nieśmiałości:
• W aspekcie behawioralnym najistotniejszy przejawem zewnętrznej nieśmiałości jest obniżenie poziomu działania jednostki nieśmiałej o ile działalność ta dokonuje się w obecności innych ludzi. Mechanizm funkcjonowania jednostki nieśmiałej w tym aspekcie charakteryzuje: wyłączenie między rozpoczęciem a zakończeniem wykonywanej czynności, refleksji o sobie jako sprawcy czynności; obniżona ocena siebie jako podmiotu działającego; zaniedbanie i dezorganizację rozpoczętej czynności, prowadzące do obniżenia poziomu działania. U jednostki nieśmiałej występują dwie tendencje gdzie jedna z nich popycha osobę do działania i druga, która zmusza ją do autoanalizy.
• W przypadku nieśmiałości jako lękliwości społecznej najważniejsza jest wrażliwość emocjonalna jednostki, która wykształca się pod wpływem rzeczywistych niepowodzeń. Po tych niepowodzeniach jednostka zaczyna postępować ostrożnie oczekując i przewidując trudności w swojej drodze do celu. Tak więc wrażliwość emocjonalna powoduje wnikliwość, skrupuły, obawę przed śmiesznością, wysubtelnia odczuwanie negatywnych przeżyć, np. smutku. Inaczej mówiąc nieśmiałość przejawia się w skłonnościach do odczuwania niepokoju w obecności innych ludzi. Jednostka nieśmiała przejawia z jednej strony tendencję do autoanalizy, z drugiej strony natomiast dąży ona do zatajenia niepokoju (emocji), które odczuwa w obecności innych osób, w czym dopatrzyć się można źródła nienaturalnego zachowania, występującego u osób nieśmiałych.
• W aspekcie samoorientacyjnym przyczyny nieśmiałości należy doszukiwać się w głębokiej naturze samoświadomości. Chodzi tutaj o samoświadomość przejaskrawioną. Powoduje ona, że jednostka nieśmiała zbyt wyolbrzymia opinię innych o sobie, stając się świadomością niższą; brakuje jej pewności siebie w stosunkach z innymi.
Objawy nieśmiałości:
Postawa
Stan emocjonalny
Zachowanie
Objawy fizjologiczne
negatywne myślenie o sobie lub o sytuacji i o innych
zażenowanie i bolesna samoświadomość
zahamowanie i bierność
znacznie przyspieszone bicie serca
strach przed negatywną oceną i wyjściem na głupka wobec innych
wstydliwość
lęk przed spojrzeniami innych
suchość w ustach
obwinianie samego siebie, szczególnie w kontaktach z innymi
smutek i poczucie odrzucenia
niższy niż normalnie timbre głosu
pocenie się
poczucie słabości własnej i potęgi innych (często podświadomie)
poczucie samotności
drobne, niekontrolowane ruchy ciała, nadmierne potakiwanie lub śmiech
uczucie bliskiego omdlenia, ściskanie w żołądku
negatywne uprzedzenia w ocenie samego siebie, np. "jestem niekochany, nieatrakcyjny"
depresja
jąkanie się lub inne kłopoty z mową
mdłości, ścisk żołądka, możliwe nerwice narządowe
nieumiejętność właściwego oceniania sytuacji
odczucie przykrości
nerwowe zachowania, takie jak: dotykanie włosów, twarzy, kręcenie guzików
pocenie się, drżenie rąk
zamartwianie się i rozmyślanie nad sytuacjami, perfekcjonizm
niska samoocena
unikanie stresujących sytuacji
drżenie lub trzęsienie się
OBSERWACJA
Definicje obserwacji:
Według Wincentego Okonia - metoda badania naukowego polegająca na planowym, zamierzonym i systematycznym spostrzeganiu faktów. Jej przedmiotem są działania i zachowania sytuacyjne. Metoda obserwacji pozwala zebrać dane, sformułować hipotezę, a potem poddać weryfikacji eksperymentalnej hipotezy. Obserwacja jest metodą podstawową, wszystkie inne metody są odmianą obserwacji, a najbardziej udoskonaloną jest eksperyment. Eksperymentem jest obserwacją uczestniczącą - badacz jest autorem zmiany w eksperymencie (charakteryzują się ścisłością planu i przebiegu, im ściślejszy tym lepszy).
Według Mieczysława Łobockiego - sposób postrzegania, gromadzenia i interpretowania poznawanych danych w naturalnym ich przebiegu i pozostających w pośrednim lub bezpośrednim zasięgu widzenia i słyszenia obserwatora
Typy obserwacji:
ze względu na czas prowadzonej obserwacji wyróżniamy:
• obserwacja ciągła - polega na celowym spostrzeganiu określonego przedmiotu lub procesu na przestrzeni dłuższego okresu czasu (np. wybranego ucznia przez okres całego roku szkolnego)
• obserwacja próbek czasowych - polega na planowym spostrzeganiu wybranego przedmiotu lub zdarzenia w określonym z góry krótszym odcinku czasu (np. ucznia na początku roku szkolnego i na końcu lub w wybrane dni tygodnia)
ze względu na treść wyróżniamy:
• obserwacje całościowa - ma nam dać pełny obraz danej rzeczywistości; przedmiotem może być zachowanie się ucznia na lekcji we wszystkich swoich aspektach (np. dyscyplina, uwaga, aktywność umysłowa i manualna na lekcji)
• obserwacja częściowa (fragmentaryczna) - ma dostarczyć obraz wycinka danej rzeczywistości; przedmiotem może być tylko część z możliwych form zachowania się ucznia na lekcji (np. tylko dyscyplina)
ze względu na zakres treściowy wyróżniamy:
• ...
beatka1372