SSP305_Silnik_2,5_l_R5_TDI.pdf

(1567 KB) Pobierz
Serwis
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 305
Silnik 2,5 l R5 TDI
Budowa i zasada działania
Rzędowy pięciocylindrowy silnik 2,5 l TDI
z pompowtryskiwaczami jest przedstawicielem
nowej generacji pięciocylindrowych silników Diesla.
Podstawowym celem konstrukcyjnym było stworzenie
silnika o dużej mocy jednostkowej, nadającego się
do różnych modeli samochodów – z poprzeczną
i wzdłużną zabudową silnika.
Silnik jest montowany w Transporterze 2004
(odmiany 96 kW i 128 kW) oraz w Touaregu
(odmiana 128 kW).
Różnica w silnikach Transportera i Touarega
polega przede wszystkim na dostosowaniu ich
do zabudowy poprzecznej lub wzdłużnej.
305_018
305_038
Transporter 2004 – zabudowa poprzeczna
Touareg – zabudowa wzdłużna
W dalszej części tego zeszytu przedstawimy budowę i zasadę działania nowego silnika 2,5 l R5 TDI.
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania
nowego rozwiązania technicznego!
Aktualne informacje na temat diagnozy,
regulacji i naprawy prosimy zaczerpnąć
z właściwej literatury serwisowej!
2
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Cechy konstrukcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Budowa silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Kadłub . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kotwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Głowica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pompowtryskiwacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wał korbowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tłoki i korbowody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przekładnia zębata. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Napęd urządzeń pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zespół filtra oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pompa oleju. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ zasilania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ wydechowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Chłodnica recyrkulacji spalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
7
8
9
10
11
12
13
15
16
18
20
22
24
Sterowanie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Schemat układu sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
3
Wprowadzenie
Cechy konstrukcyjne
Silnik jest całkowicie nową konstrukcją.
Celami konstrukcyjnymi były:
– zwarta budowa, pozwalająca na zabudowę
poprzeczną i wzdłużną,
– moc do 128 kW,
– niewielka masa, np. przez zastosowanie
aluminiowego kadłuba,
– niewielki zakres obsługi technicznej, np. dzięki
wprowadzeniu przekładni zębatej,
– napęd urządzeń pomocniczych odporny na
zabrudzenie,
– mała liczba powierzchni uszczelnianych,
np. dzięki budowie modułowej,
– głowica o poprzecznym przepływie ładunku,
z pompowtryskiwaczami.
305_055
Szczegóły techniczne – budowa silnika
– kadłub silnika z gładziami cylindrów
napawanymi plazmowo
– jednorzędowa przekładnia zębata o małej
szerokości
– głowica o poprzecznym przepływie ładunku
– wał korbowy z wbudowanym tłumikiem
drgań skrętnych
– pionowo umieszczony zespół filtra oleju,
z papierowym wkładem filtrującym
i wbudowaną chłodnicą oleju
– napęd alternatora i sprężarki klimatyzacji
za pomocą podatnych sprzęgieł
– recyrkulacja spalin
4
Szczegóły techniczne – układ sterowania
– układ sterowania Bosch EDC 16, oparty
na wartości momentu obrotowego
– pompowtryskiwacze
– turbosprężarka o zmiennej geometrii
(sterowana elektropneumatycznie)
Dane techniczne
Charakterystyka silnika
2,5 l 96 kW – AXD
2,5 l 128 kW – AXE i BAC
moment obrotowy [Nm]
prędkość obrotowa [obr./min]
305_017
prędkość obrotowa [obr./min]
305_001
oznaczenie silnika
budowa
pojemność skokowa
średnica cylindra
skok tłoka
stopień sprężania
liczba zaworów na cylinder
kolejność zapłonu
moc maksymalna
maksymalny moment
obrotowy
układ sterowania silnika
prędkość obrotowa biegu
jałowego
paliwo
oczyszczanie spalin
AXD Transporter 2004
pięciocylindrowy, rzędowy
2 460 cm
3
81 mm
95,5 mm
18,0 : 1
2
1-2-4-5-3
96 kW przy 3500 obr./min
340 Nm przy 2000 obr./min
Bosch EDC 16
800 obr./min
olej napędowy, LC min. 49
recyrkulacja spalin, katalizator
AXE Transporter 2004
BAC Touareg – zab. wzdłużna
128 kW przy 3500 obr./min
400 Nm przy 2000 obr./min
Różnica mocy pomiędzy odmianami 96 kW i 128 kW wynika z innego programu sterowania
oraz z zastosowania innej turbosprężarki.
5
moment obrotowy [Nm]
moc [kW]
moc [kW]
Zgłoś jeśli naruszono regulamin