IS 11 Polskie Samochody Osobowe (1983).pdf

(23864 KB) Pobierz
Wszystko, co ciekawe
w Ilustracjach Samoprzylepnych,
do kolekcjonowania
w specjalnie
opracowanych zeszytach.
*HISTORIA
UBIORU
*
POLSKA
BROŃ
PANCERNA
*JACHTY
ŻAGLOWE
*
PODBÓJ
GŁĘBIN
*DRUGA
WOJNA
.
SWIATOWA
/w
trzech zeszytach/
*
PTAKI EGZOTYCZNE
*
POLSKIE SAMOCHODY
OSOBOWE
INNE
W PRZYGOTOWANIU
KRAJOWA
AGENCJA
WYDAWNICZA
f!J
ALBUM DLA KOLEKCJONERÓW
Autor tekstu : Aleks ander Maria n Rosto cki
Ilustra cje
samop rzylep ne:
Bohda n Wrób lewsk i
Oprac . grafic zne:
Bożena
Ciesie lska
-Leszczyńska
Redak tor serii: Adam
Kołodziejczyk
'
Skład:
RSW
.,PKR"
Zakłady Wklęsłodrukowe
Warszaw a, ul. Okopow a
Druk i oprawa:
RSW
..
Prasa-Ksią:tka
·
Ruch"
PZG Kielce z.
148/ 83
100.000
+
360
egz.
M
-40
l
ISBN 83·03·0 0196· 5.
l
l
1924 r.
RALF-STETYSZ. Stefan Tyszkiewicz
założył
w
Paryżu
w 1924 r.
mały zakład
produkcyjno-doświad
czalny,
w któ-
rym
zbudował
prototyp samochodu
osobowego
własnej
konstrukcji. Pro-
totyp
był wyposażony
w silnik amery-
kański
firmy Continental, podwozte
natomiast
posiadał
oryginalne
z wie-
loma
pomysłowymi
,
nowatorskimi
rozwiązaniami
technicznymi.
1928 r.
RALF-STETYSZ. Po przeniesieniu
się
z
Paryża
do Warszawy Stefan Tyszkie-
wicz
uruchomił produkcję
samocho-
dów
Ralf-Stetysz
w fabryce Rudzkie-
go.
Były
przewidziane dwa modele do
sprzedaży:
z silnikiem 4-cylindrowym
o
pojemności
1500 cm
3
i z silnikiem
S-c:rl
indrowym
o
pojemności
27SO
cm
.
Oba modele
były
wystawione r.a
MTP i
brały udział
w rajdach.
2
Rok 1769. We Francji Mi-
kołaj
Józef Cugnot buduje
pierwszy na
świecie
samo-
jezdny pojazd. Za
przykła­
dem Cugnota technicy,
wy-
nalazcy i
fantaści zaczynają
pracować
nad udoskonale-
niem maszyny parowej i we-
hikułów
poruszanych
maszyną
.
1924 r.
POLONIA. M. Karpowski
zbudował
prototyp S-osobowego samochodu,
który
zademonstrował
w roku 1924.
Samochód ten
był wyposażony
w sil-
nik S-cylindrowy o mocy 45 KM. W
po-
jeździe
szereg elementów
było
pocho-
dzenia zagranicznego,
jednakże
ca-
łość stanowiła koncepcję orygtnalną,
a wiele
rozwiązań
konstrukcyjnych
było
nieznanych dotychczas.
3
W Polsce
to czasy nad-
zwyczaj burzliwe. Prawie
nikogo nie interesuje tech-
nika. Mamy
kłopoty
polity-
czne i gospodarcze. Na rok
przed zbudowaniem pojaz-
du Cugnota zostaje
zawią­
zana konfederacja barska,
gdy genialny Francuz bu-
duje swój drugi, udoskona-
lony prototyp,
następuje
rozbiór Polski (1772 r.). Nikt
.
.
,
.
me
ma
czasu za}mowac
s1ę
nowinkami technicznymi.
Cały
naród dyskutuje
o
kon-
stytucji,
która
zostaje
uchwalona 3 maja 1791 r.,
POLSKIE SAMOCHO DY OSOBOWE
1
1925 r.
CWS T -1. W Centralnych Warsztatach
Samochodowych w latach 1922- 1924
opracowano
konstrukcję
samochodu
całkowicie
polskiego. W roku 1924
wypróbowano silnik zamontowany
w podwozie samochodu impórtowa-
nego. W roku 1925
został
zbudowany
prototyp
już
z
własnym
podwoziem
i nadwoziem.
·
4
przychodzi drugi
rozbiór Polski (1793 r.),
wy-
bucha powstanie
kościusz­
kowskie (1794 r.) i wreszcie
trzeci rozbiór Polski (1795
r.). Kraj
nasz
pogrąźa się
w
niewoli na
przeszło
120
lat. Trudno
było
w
tymokre-
sie Polakom
podejmować
techniczną
twórczą.
inicjatywę
całym
świecie dokonują się
wiel-
później
1926 r.
CWS T-1-torpedo. Samochody
CWS
model
T-1
były wyposażone
w silnik
4-cylindrowy o
średnicy
cylindra 90
mm i skoku
tłoka
120 mm.
Pojemność
skokowa
wynosiła
3
l.
Moc przy 3000
obr./min. 61 KM.
Kadłub
silnika
był
aluminiowy z wstawionymi tulejami
cylindrowymi mokrymi. Podstawo-
wym modelem nadwozia
było
torpe-
do, to znaczy nadwozie otwarte ze
składaną brezentową budą.
Tymczasem
na
kie rzeczy
w
dziedzinie po-
stępu
technicznego. W
pierwszej
połowie
XIX wie-
ku
w
Wielkiej Brytanii
roz-
wija
się
komunikacja dro-
gowa
dzięki
zastosowaniu
dyliżansów
parowych.
W Ameryce, we Francji,
w
Niem
~.
zech pracują
tech-
nicy nad zbudowaniem
no-
wego silnika, który
umożli­
wiłby
poruszanie
się
lek-
1928
r.
CWS T
-1 -
kareta. Poza nadwoziem
otwartym typu torpedo budowano
także
CWS-y
z
karoserią za·mkniętą
7
-osobową,
typu kareta. Wymiary po-
dwozia samochodu
CWS
były nastę­
pujące:
rozstaw osi 3,4 m, rozstaw
kół
1.4 m.
Ciężar całkowity
podwozia wy-
nosi! 1150 kg ..Stosowano ogumienie
o wymiarach 860 x 160,1ub typu Bibe-
num 16 x 50.
2
POLSKIE SAMOCHODY OSOBOWE
7
1928 r.
CWS T -1
-
kabriolet. Samochody
CWS
były
produkowane w latach
1926-1931. Ostatnia partia, 60 goto-
wych samochodów,
opuściła fabrykę
w 1931 roku. W sumie
zostało
zbudo-
wanych
około
800 szt. samochodów
osobowych. Pokazany na ilustracji
CWS
z nadwoziem 2-drzwiowym typu
kabriolet
został wyróżniony
na kon-
kursie elegancji samochodów w 1930
roku.
-
--
kich pojazdów z
większą
szybkością.
8
1929 r.
CWS T-8. W roku 1929
został
zbudo-
wany prototyp nowego modelu samo-
chodu
CWS
według
konstrukcji
inż.
Tańskiego. Był
to samochód o charak-
terze sportowym,
wyposażony
w silnik
S-cylindrowy o
pojemności
31itry. Sa-
mochód jednak nie
był
produkowany
seryjnie, a prototyp przekazano w ro-
ku 1933 do Muzeum
Przemysłu
i Tech-
niki w Warszawie.
W latach
sześćdziesią­
tych i
siedemdziesiątych
ubiegłego
stulecia kilku
utalentowanych wynalaz-
ców we Francji i w Nie-
mczech konstruuje spraw-
ne silniki spalinowe. Rozwi-
·
ja
się
produkcja silników
przemysłowych
skonstruo-
wanych
przez
Augusta
Otto. Silniki
eksportowa-
ne do
różnych
krajów, gdzie
mają
szerokie
.
zastosowa-
nie.
Trafiają również
i do
przemysłu
rozwijającego
1929 r.
CWS T-4.
Równocześnie
z modelem
S-cylindrowym
T-8
został
wykonany
prototyp
małego
samoc;hodu
T-4
z
nadwoziem
zamkniętym
2-drzwiowym. Silnik w tym wozie sta-
nowił
jak gdyby
połowę
S-cylin-
drowego i
był
4-cylindrowy. Po prostu
wał
korbowy w tym
większym był
łączony
z dwóch
wałów
typu 4-cy-
lindrowego. Silnik
miał
pojem-
ność
1,5
l.
na naszych ziemiach.
W roku 1885
zostaje
zało­
żona
pierwsza fabryka silni-
ków spalinowych w War-
szawie.
Była
to fabryka R.
Machczyńskiego.
Produko-
wała początkowo
silniki ga-
zowe,
a
później
naftowe i na
olej
napędowy.
W roku 1897
fabryka
budowała
12 typów
silników.
Były
to
wszystko
silniki stacjonarne,
używa-
się
POLSKIE SAMOCHODY OSOBOWE
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin