OW Nspec-31-Pancerniki typu North Carolina, v.I.pdf

(10974 KB) Pobierz
Współczesna fotografia
North Carolina
w pełnej gali banderowej jako okrętu-
muzeum w Wilmington w Północnej Karolinie – stanie, którego nazwę nosi.
Fot. Jarosław Palasek
numer specjalny
w w w. o k r e t y w o j e n n e . p l
31
JAROSŁAW PALASEK
PANCERNIKI TYPU „NORTH CAROLINA” cz. I
Pancerniki typu
„North Carolina”
cz. I
ISBN 978-83-61069-05-8
Cena 39,00 zł
Jarosław Palasek
North Carolina
w połowie 1942 r.. Schemat 12 Graded System „splotch” złożony
z kolorów: ciemnobłękitnego (Sea Blue 5-S), szarego (Ocean Grey 5-O) i jasnoszarego
(Haze Gray 5-H). Wszystkie pokłady w kolorze granatowoszarym (Deck Blue 20-B).
W kilku miejscach dodano kolor biały, który jednak prawdopodobnie zastąpiono
później jasnoszarym. Rozkład plam dla obu burt jednakowy.
Mal. Waldemar Kaczmarczyk
Washington
sierpień 1942 r.. Schemat 12 Graded System złożony z ciemnobłękitnego
(Sea Blue 5-S) pasa na kadłubie i szarego (Ocean Grey 5-O), wszystkie powierzchnie
pionowe powyżej. Wszystkie pokłady i powierzchnie poziome w kolorze
granatowoszarym (Deck Blue 20-B).
Mal. Waldemar Kaczmarczyk
Jarosław Palasek
Pancerniki typu
„North Carolina”
cz. I
Tarnowskie Góry 2009
OKRĘTY WOJENNE numer specjalny 31
Od Autora
Na wstępie chciałbym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powsta-
nia i ostatecznego kształtu mojej pracy. Serdeczne wyrazy podziękowania należą się
przede wszystkim wydawcy Jarkowi Malinowskiemu oraz Rafałowi Kaczmarczy-
kowi, autorowi doskonałych rysunków i twórcy plansz barwnych oraz Arthurowi
D. Bakerowi III który dostarczył fotografie ze swojej kolekcji.
Przekazując monografię pancerników typu North Carolina Czytelnikom chciał-
bym przeprosić za błędy i nieścisłości, które nie wyniknęły z mej złej woli, ale raczej
z niejednoznaczności informacji w dostępnej mi literaturze. Będę więc niezmier-
nie wdzięczny za wszelkie opinie, sprostowania i uzupełnienia, którymi Czytelni-
cy „Okrętów Wojennych” podzielą się ze mną. Jednocześnie mam nadzieję, że moja
praca zostanie odebrana z przychylnością, przyczyniając się jednocześnie do popu-
laryzacji bardzo interesujących okrętów – pierwszego typu amerykańskich szybkich
pancerników.
Niniejszą monografię chciałbym zadedykować mamie, żonie Ewie i synowi Bar-
toszowi oraz przyjaciołom kibicującym mojej pasji „badacza żelaznych wilków”.
Okład­ a
:
Pancernik
North Carolina
w początkach
k
służby, sierpien 1941 roku.
Fot. U.S. Navy
Strona­ tytułowa
:
Ujęcie od dziobu
North
Carolina,
2009 rok. Fot. Jarosław Palasek
Polecamy monografie!
Pancerniki typu
„North Carolina”
cz. I
Jarosław Palasek
Redaktor serii:
Jarosław Malinowski
Rysunki:
Waldemar Kaczmarczyk
Plansze kolorowe:
Waldemar Kaczmarczyk
Opracowanie graficzne:
Jarosław Malinowski
Skład, druk i oprawa:
Drukpol, Tarnowskie Góry
Źródła fotografii/Photo credit:
Arthur D. Baker III
Siegfried Breyer
Shizuo Fukui
Gerard Garier
Erich Groner
Jarosław Palasek
Centralne Archiwum Wojskowe
U.S. Naval Historical Center
U.S. Navy
Polecamy magazyn „Okręty Wojenne”!
ISBN 978-83-61069-05-8
ISSN 1231-014X
Copyright © Wydawnictwo „Okręty Wojenne” 2010
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książ-
ki nie może być kopiowana w żadnej formie, ani żad-
nymi metodami mechanicznymi ani elektronicznymi,
łącznie z wykorzystaniem systemów przechowywania
i  odtwarzania informacji bez pisemnej zgody właści-
ciela praw autorskich.
All right reserved. No part of this book may be
reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, includiong
photocopying, recording or any information storage
and retreival system without written from copyright
owner.
Wydawca
Wydawnictwo „Okręty Wojenne”
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Góry
tel. (032) 384-48-61
e-mail: okrety@ka.home.pl, www.okretywojenne.pl
ING Bank Śląski 94 1050 1386 1000 0002 0086 6507
2
Uwaga!
Niniejsza monografia zawiera jedna rozkładówkę z 2 planami okrętów w skali 1:400.
Stanowią one jej integralną część i nie mogą być sprzedawane oddzielnie.
Geneza, projektowanie
i budowa
North Carolina
w dniu 3 czerwca 1942 roku na redzie Portsmouth w stanie Wirginia. Wejście do
służby pierwszego z szybkich pancerników zakończyło „wakacje” w budowie okrętów liniowych
dla floty amerykańskiej.
Fot. zbiory Artur D. Baker III
Wprowadzenie do służby w  1906
roku, przez Wielką Brytanię, pancer-
nika
Dreadnought,
wyznaczyło nową
jakość w budowie okrętów liniowych,
zapoczątkowując burzliwy rozwój
okrętów tej klasy we wszystkich liczą-
cych się na morskiej arenie państwach
świata. Marynarka Wojenna USA, okręt
o podobnych właściwościach planowa-
ła nawet wcześniej, lecz na skutek per-
turbacji zarówno w stadium projekto-
wania jak i budowy pancernik
South
Carolina
(B-26) znalazł się w służbie
dopiero cztery lata później. Mimo lep-
szego rozwiązania artylerii, ze wzglę-
du na zastosowanie tradycyjnego ukła-
du napędowego, okręty tego typu nie
przedstawiały jednak takiej warto-
ści bojowej jak brytyjski prekursor.
Nie dorównywał mu także kolejny typ
drednotów amerykańskich
Delawa-
re.
Dopiero będące jego rozwinięciem,
wprowadzone do służby w 1911 roku
okręty liniowe typu
Florida,
dzięki za-
stosowaniu napędu turboparowego,
były równorzędne współczesnym dred-
notom europejskim.
Rozwój drednotów amerykańskich
Te wszystkie trzy typy drednotów
amerykańskich, uzbrojone były w dzia-
ła kalibru 305 mm. Docierające do Sta-
nów Zjednoczonych z Wielkiej Bryta-
nii, raporty o pracach projektowych nad
działami kalibru 343 mm spowodowa-
ły naciski min. prezydenta Theodore Ro-
osevelta na intensyfikację prac nad dzia-
łami kalibru 356 mm. Planowano w nie
uzbroić już drednoty typu
Florida,
jed-
nak prace projektowe, konstrukcyjne
i doświadczalne przeciągały się tak bar-
dzo, że  również drednoty następnego
typu
Wyoming,
które znalazły się w służ-
bie w 1912 roku były uzbrojone w działa
305 mm. Ostatecznie, artylerię tego ka-
libru otrzymały dopiero pancerniki typu
Texas,
wprowadzone do linii dwa lata
później.
Za kolejny etap w rozwoju nowocze-
snych pancerników uznaje się amery-
kańskie drednoty typu
Nevada,
charakte-
ryzujące się nowatorskim rozwiązaniem
pancerza oraz kotłowni. Zastosowany
dla ochrony biernej szeroki, burtowy
pas pancerny, zakończony na  dziobie
i rufie poprzecznymi grodziami pancer-
nymi, był przykryty na górnej krawędzi
głównym pokładem pancernym. Dłu-
gość tej swego rodzaju cytadeli, ogra-
niczono jedynie do żywotnie ważnych
przedziałów okrętu: komór amunicyj-
nych, maszynowni i kotłowni, pozostałe
przedziały pozostawiając nieopancerzo-
nymi. Ten sposób opancerzenia nazwa-
ny „All or nothing” – „Wszystko albo nic”
stał się wkrótce standardem w  budo-
wie okrętów liniowych w innych flotach
świata. Minimalizację ciężaru tak roz-
wiązanego pancerza uzyskano poprzez
ograniczenie długości bronionych prze-
działów. Wiązało się to z zastosowaniem
po raz pierwszy we Flocie Stanów Zjed-
noczonych trójdziałowych wież artylerii
głównej, pozwalających skoncentrować
taką samą liczbę dział, jak na poprzed-
nim typie
Texas,
w przedziałach o mniej-
szej długości. Innym novum było wy-
posażenie okrętów typu
Nevada
w kotły
parowe opalane wyłącznie paliwem cie-
kłym. Oprócz zmniejszenia ciężaru i ob-
jętości przedziałów kotłowni uzyskano
znaczne korzyści eksploatacyjne takie
jak: uproszczenie obsługi, brak powsta-
wania uciążliwego popiołu, łatwość
przepompowywania i magazynowania
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin