Rozdział 3 „Poznawcze składniki osobowości”
Zawartość rozdziału
- osobowość – poglądy i przekonania ludzi na temat rzeczywistości oraz sposobów przetwarzania informacji i tłumaczenia wydarzeń
Ø nacisk kładzie się na różnice zachowań ludzi w różnych sytuacjach (inaczej niż w teorii cech)
- poznawcze składniki osobowości:
Ø informacje (treść)
Ø sposoby ich przetwarzania (proces poznania)
- Herman Witkin:
Ø zależność/niezależność od pola (Test Pręta i Ramy) – różnice między ludźmi w umiejętności spostrzegania danego elementu niezależnie od jego otoczenia
§ ludzie o wysokiej niezależności od pola:
· lepiej spostrzegają fragmenty rzeczywistości w oderwaniu od jego otoczenia
· bardziej aktywni w przezwyciężaniu trudności życiowych
· lepiej i elastyczniej panują nad swoimi impulsami
· rzadziej borykają się z poczuciem niższości
· wolą kierunki wymagające umiejętności analitycznych, lepiej sobie na nich radzą
§ ludzie zależni od pola:
· lepiej wypadają tam gdzie w grę wchodzą kontakty z ludźmi (nauki społeczne, doradztwo, nauczanie)
Ø analityczne/globalne style poznawcze:
§ osoba o stylu analitycznym:
· oddziela bodźce od ich otoczenia i potrafi przezwyciężyć ich kontekst
· świat składa się z wyraźnie zarysowanych części (całość jest dobrze zorganizowana)
· spostrzegają siebie jako jedn. wyraźnie ustrukturowane i wyodrębnione z otoczenia
§ osoby o globalnym stylu funkcjonowania poznawczego:
· rzeczywistość ma zatarte kontury
· całość narzuca sposób widzenia poszczególnych części
· traktują ciało jako nieokreśloną „masę”, a granica między „Ja a Nie – ja” wydaje im się płynna
· ich poczucie tożsamości oraz uczucia i poglądy o wiele silniej zależą od otoczenia
· częściej zmieniają zdanie dopasowując je do przekonań ludzi sprawujących władzę
- inne kategorie stylów poznawczych:
Ø styl wygładzający/zaostrzający – określający wrażliwość na różnice miedzy przedmiotami
Ø styl wypierający/przyjmujący – różnice we wrażliwości na uczucia
Ø ludzie o wysokiej/niskiej złożoności poznawczej – różnice w zakresie dokonywanej przez nich strukturyzacji rzeczywistości
- dziś pojęcie stylów poznawczych – mało popularne; najbliższe im jest pojęcie samoobserwacji kontrolującej:
Ø ludzie o dużej skłonności do samokontroli – bardzo wyczuleni na presję okoliczności i dostosowują do niej swoje zachowanie
Ø osoby nie przejawiające tej skłonności – mniej uważnie wsłuchują się w głosy swojego otoczenia społecznego i kierują się w swoim zachowaniu własnymi uczuciami i poglądami
Teoria konstruktów osobistych Kelly’ego
- dotyczy sposobu, w jaki dany człowiek konstruuje lub interpretuje rzeczywistość
- nie istnieje prawda obiektywna, lecz różne interpretacje (konstrukty) tego samego wydarzenia
- człowiek – przyrównany do naukowca obserwującego wydarzenia, stawiającego hipotezy i usiłującego przewidywać przyszłość
Ø prawdziwego naukowca różni od przeciętnego człowieka:
§ systematyczność prowadzonych obserwacji
§ większa metodyczność w stawianiu i weryfikowaniu hipotez
- teoria Kelly’ego:
Ø dotyczy struktury, procesu, stałości i zmian w organizmie
Ø obejmuje to, co wyróżnia jedn. i to co jest wspólne wszystkim ludziom (łączy idiograficzny i nomotetyczny punkt widzenia)
§ kładzie nacisk na wyjątkowość, swoistość jednostkowej interpretacji świata
§ opisuje wspólne wszystkim ludziom procesy funkcjonowania poznawczego
Ø podstawowe pojęcie: konstrukt
§ sposób spostrzegania, konstruowania, interpretowania rzeczywistości
§ ma zawsze dwa bieguny – nie muszą być logicznymi przeciwieństwami (np.asertwny – nieasertywny; wrogi – nieasertywny)
§ kiedy staje się częścią struktury poznawczej jedn. może go wykorzystać niemal do wszystkiego
§ rodzaje:
· centralne vs. peryferyjne:
ü centralne – o podstawowym znaczeniu dla funkcjonowania człowieka
ü peryferyjne – mniej ważne (to co dla jednej osoby jest centralne, ala innej bywa peryferyjne)
· werbalne vs. niewerbalne:
ü werbalne – dające się wyrazić słowami
ü niewerbalne – używa się z braku właściwych sformułowań słownych
· nadrzędne vs. podrzędne:
ü nadrzędne obejmują podrzędne
§ wszystkie konstrukty składaja się na system danego człowieka:
· system złożony – zawiera wiele wzajemnie połączonych konstruktów o wielopoziomowej organizacji
ü pozwala na dokonywanie subtelnych rozróżnień i na precyzyjniejsze przewidywanie przyszłości
· system prosty – składa się z niewielu konstruktów niepołączonych ze sobą i zorganizowanych na jednym poziomie, najwyżej dwóch
ü wszystko jest wrzucone do „jednego worka”
ü przewidywania – zawsze takie same niezależnie od okoliczności
§ Test Konstruktów Osobistych – REP Test:
· służy do oceny zawartości i struktury systemu konstruktów
§ ludzie są z natury aktywni i starają się antycypować wydarzenia (przewidywać przyszłość)
§ niepokój – uczucie, ze wydarzenia leżą poza systemem konstruktów
§ lęk – zw. z pojawieniem się nowego konstruktu
§ groźba – całościowa zmiana systemu konstruktów
§ dany człowiek zachowuje się podobnie w sytuacjach, które spostrzega jako podobne
§ system konstruktów charakteryzuje się:
· elastycznością
· dużymi zdolnościami adaptacyjnymi, zachowując jednocześnie podstawową strukturę
ü konstrukt nadrzędny może na pewien czas być podporządkowany, po czym powrócić na dawną pozycję
· zachowuje stabilność w czasie
§ wyjątkowość człowieka – wynika z konstruktów, którymi się posługuje, oraz ze składających się na nie elementów
· każdy człowiek ma swój własny świat
· ale: niektóre procesy są wspólne wszystkim ludziom
· życie stawia przed nami wyzwanie ciągłego rozbudowania naszego systemu konstruktów oraz obrony już istniejącej struktury
- uczymy się w otoczeniu społ., a motywacje naszego postępowania dotyczą najczęściej innych osób
- Tolman:
Ø wzmocnienia:
§ wpływają na motywacje i zachowania, ale nie na uczenie się
§ wynik uczenia się – mapy poznawcze, a nie asocjacje bodziec – reakcja
- Rotter:
Ø w każdej syt. człow. ma do wyboru kilka możliwych zachowań
Ø każde potencjalne zachow. wywołuje skutek, a ten ma wartość wzmacniającą
Ø prawdopodob. zachow. się w określony sposób – funkcja wartości wzmocnienia oraz prawdopodob. jego wystąpienia (model oczekiwania – wartości)
§ wartość i prawdopodob. każdego wzmocnienia – inne dla każdego człow.
§ wartość i prawdopodob. wzmocnienia – zależne od jedn. i od syt.
· ludzie zachowują się różnie w różnych syt., kierując się kalkulacją wartości i prawdopodob. wzmocnienia
· ludzie formują oczekiwania, które mają zastosowanie w wielu różnych okolicznościach (oczekiwania uogólnione) – rodzaje:
ü ufność – w jakim stopniu możemy polegać na słowach innych
ü umiejscowienie źródła kontroli:
§ jedn. z wewnętrznym umiejscowieniem źródła kontroli – wzmocnienie czy skutki zależą od ich postępowania
§ osoby z zewn. umiejscowieniem źródła kontroli – wszystko zależy od szczęścia, losu, przypadku lub innych sił zewn.
§ Kwestionariusz Umiejscowienia Źródła Kontroli (Internal – External Scale → I – E Scale)
Dwaj teoretycy po rewolucji poznawczej: Mischel i Bandura
Teorie społeczno – poznawczego uczenia się Mischela
- specyficzność układu bodźców sytuacyjnych
Ø zachow. człow. zmienne i zależne od syt.
- ludzie mają zdolność do różnicowania
- człow. ma zdolności adaptacyjne, samoregulacyjne
- podstawowe elementy poznawczo – społeczne w teorii Mischela:
Ø ludzie tworzą konstrukty osob. i strategie kodowania informacji
Ø ludzie posiadają wartości subiektywne, preferencje i cele – stanowią o indywidualnych różnicach w wartościach przypisywanych skutkom naszych działań
§ Nancy Cantor:
· zadania życiowe:
ü poznawczo – motywacyjna kategoria, która może sprawić, ze dana jedn. skoncentruje się na elementach osobowości skierowanych ku przyszłości
Ø ludzie mają oczekiwania dot. konsekwencji swych działań
§ Rotter:
· aby przewidzieć za
ewa_zietek