Mieczysław Gogacz - Kościół moim domem.pdf

(1143 KB) Pobierz
MIECZYSŁAW GOGACZ
KOSCIÓŁ MOIM DOMEM
Warszawa 1999
© Mieczysław Gogacz
SPIS TREŚCI
Wstęp. UZASADNIENIE PRZEKONANIA,
ŻE
KOŚCIÓŁ JEST MOIM DOMEM .......................................... 5
Część I. RECEPCJA SOBORU WATYKAŃSKIEGO II.................................................................................... 11
1.
2.
3.
4.
Sobór jako skierowanie do osób ............................................................................................................. 11
Człowiek
świecki
w Kościele i
świecie
.................................................................................................. 21
Nauczanie Soborowe w Polsce ............................................................................................................... 24
Problem Eucharystii na
świecie
i w Polsce............................................................................................. 37
4.1. Kongres Eucharystyczny w Lourdes w roku 1981........................................................................... 37
4.2. Kongres Eucharystyczny w Polsce z Ojcem
Świętym
w roku 1987................................................ 42
Chrześcijaństwo i kultura........................................................................................................................ 45
Chrześcijaństwo i filozofia...................................................................................................................... 47
Filozofie chrześcijan ............................................................................................................................... 50
Zadania filozofii we współczesnej kulturze ............................................................................................ 54
Myśl
św.
Tomasza i filozofia współczesna............................................................................................. 60
Chrześcijańska antropologia społeczna................................................................................................... 65
Ponad rozpaczą ....................................................................................................................................... 70
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Część II. NAUCZANIE JANA PAWŁA II.......................................................................................................... 76
Wstęp............................................................................................................................................................. 76
1. Kardynał Karol Wojtyła.......................................................................................................................... 77
2. Rozmowy z Karolem Wojtyłą................................................................................................................. 80
3. Człowiek w nauczaniu Jana Pawła II...................................................................................................... 83
3.1. Droga do wykrycia głównej tezy Jana Pawła II na temat człowieka ............................................... 83
3.2. Człowiek i Chrystus......................................................................................................................... 85
3.2.1. Stan człowieka bez powiązania z Chrystusem i wymagający z Nim spotkania ..................... 85
3.2.2. Miłość jako potrzeba poszukiwania Chrystusa ...................................................................... 86
3.2.3. Konieczność spotkania z Chrystusem .................................................................................... 88
3.3. Głoszenie Chrystusa i człowieka ..................................................................................................... 88
3.4. Filozoficzne aspekty papieskiej wizji człowieka ............................................................................. 91
3.5. Laudacja Chrystusa.......................................................................................................................... 94
4. Człowiek współczesny w obliczu Krzyża............................................................................................... 98
4.1. Określenie współczesności .............................................................................................................. 98
4.1.1. Ujęcia mylące......................................................................................................................... 98
4.1.2. Ujęcia prawidłowe ................................................................................................................. 99
4.2. Człowiek współczesny................................................................................................................... 100
4.3. Współczesne odniesienie człowieka do Krzyża............................................................................. 100
4.3.1. Ujęcia mylące oparte na błędnym rozumieniu współczesności ........................................... 100
4.3.2. Ujęcia prawidłowe oparte na prawdziwym określeniu współczesności............................... 100
4.3.3. Krzyż i nasza potrzeba humanizmu oraz zbawienia............................................................. 101
4.4. Współczesne ujęcie człowieka....................................................................................................... 104
2
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
4.4.1. Ujęcia mylące lecz dominujące............................................................................................ 104
4.4.2. Ujęcie zgodne z realnymi bytami ......................................................................................... 105
4.5. Zakończenie ................................................................................................................................... 106
Zadania uczonego według Jana Pawła II .............................................................................................. 107
Teologia wyzwolenia ............................................................................................................................ 111
6.1. Kilka uwag wstępnych ................................................................................................................... 111
6.2. Moje odczytanie Instrukcji............................................................................................................. 111
6.3. Treść Instrukcji .............................................................................................................................. 112
6.4. Rola osoby ..................................................................................................................................... 115
Zło zwyciężać dobrem .......................................................................................................................... 116
Ku
życiu
w prawdzie, sprawiedliwości, wolności i miłości.................................................................. 121
8.1. Dwie uwagi wprowadzające .......................................................................................................... 121
8.2. Realizm i idealizm ......................................................................................................................... 123
8.3. Problem niewierzących w wersji pomijania realności Boga.......................................................... 126
8.4. Konieczna dygresja o religii .......................................................................................................... 127
8.5. Obszar
życia
i jego treść ................................................................................................................ 130
8.6. Zakończenie ................................................................................................................................... 132
Kilka zareagowań na encyklikę „Wiara i rozum” ................................................................................. 132
9.1. Wprowadzenie ............................................................................................................................... 132
9.2. Określenie wiary i rozumu............................................................................................................. 133
9.2.1. Wiara.................................................................................................................................... 133
9.2.2. Rozum .................................................................................................................................. 135
9.3. Zagadnienie prawdy i dobra........................................................................................................... 136
9.3.1. Prawda.................................................................................................................................. 136
9.3.2. Jezus Chrystus...................................................................................................................... 137
9.3.3. Dobro ................................................................................................................................... 138
9.4. Wyjątkowość myśli
św.
Tomasza i Jana Pawła II.......................................................................... 139
9.4.1.
Św.
Tomasz z Akwinu ......................................................................................................... 139
9.4.2. Papież Jan Paweł II .............................................................................................................. 140
9.5. Zakończenie ................................................................................................................................... 140
Bliski wielu ludziom ............................................................................................................................. 141
Jan Paweł II kocha ludzi i jest kochany ................................................................................................ 143
11.1. Człowiek kultury i myśli.............................................................................................................. 144
11.2. Korzystanie z fenomenologii. ...................................................................................................... 145
11.3. Precyzowanie filozofii podmiotu. ................................................................................................ 145
11.4. Akceptacja tomizmu. ................................................................................................................... 146
11.5. Działalność duszpasterska............................................................................................................ 147
Spotkania z Ojcem
Świętym
w roku 1985 i 1987................................................................................. 147
12.1. Wrzesień 1985 w Rzymie ............................................................................................................ 147
12.2. Czerwiec 1987 w Lublinie ........................................................................................................... 151
Część III KATOLICYZM W POLSCE.............................................................................................................. 156
1. Katolicyzm w Polsce............................................................................................................................. 156
3
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
1.1.
Źródła
specyfiki katolicyzmu w Polsce ......................................................................................... 156
1.2. Aktualne cechy katolicyzmu w Polsce........................................................................................... 157
1.2.1. Religijność ........................................................................................................................... 157
1.2.2. Kultura ................................................................................................................................. 158
1.2.3. Państwowość ........................................................................................................................ 158
1.3. Ważniejsze trudności i zagrożenia ................................................................................................. 159
1.4. Zakończenie ................................................................................................................................... 160
Wpływ II wojny
światowej
na religijność polską ................................................................................. 160
Katolicyzm w dzisiejszej Polsce ........................................................................................................... 163
Obrzęd i religia ..................................................................................................................................... 167
Parafia i Kościół Powszechny............................................................................................................... 174
Klerykalizm i antyklerykalizm jako skutki błędu w rozumieniu kapłaństwa ....................................... 178
Dominacja propozycji
łamania
przykazań ............................................................................................ 181
Deformowanie roli rodziny................................................................................................................... 185
8.1. Program izolowania osób............................................................................................................... 185
8.2. Powodujący izolację osób model mężczyzny ................................................................................ 186
8.3. Powodujący izolację osób model kobiety ...................................................................................... 186
8.4. Akceptowanie zniekształconego modelu kultury........................................................................... 187
8.5. Zawężony program wychowania religijnego ................................................................................. 187
Joga i ascetyka katolicka....................................................................................................................... 188
Bolesny problem gnozy ........................................................................................................................ 191
10.1. Określenie i rozpoznanie gnozy ................................................................................................... 191
10.2. Religia i gnoza ............................................................................................................................. 192
10.3. Odmiany gnozy............................................................................................................................ 194
Ateizm jest stanowiskiem politycznym ................................................................................................ 195
Aborcja i eutanazja ............................................................................................................................... 198
12.1. Aborcja jako zabójstwo i kradzież ............................................................................................... 198
12.2. Zbrodnia eutanazji ....................................................................................................................... 200
Religiny sens miasta ............................................................................................................................. 202
4
WSTĘP.
UZASADNIENIE PRZEKONANIA,
ŻE
KOŚCIÓŁ JEST MOIM DOMEM
1. Zaleca się nam dzisiaj rozumienie człowieka jako twórcy (homo
creator).
Znaczy to,
że
człowiek sam tworzy swój los, warunki
życia,
instytucje, wprost
świat,
stanowiący jego jedyne
środowisko.
Mamy bronić tego
środowiska,
gdyż w nim i w
tym, co utworzymy, wypełnia się sens
życia.
To prawda,
że środowisko
przyrodnicze, tworzone przez nas instytucje, teorie,
dzieła sztuki i techniki, chronią nasze istnienie i
życie
psychiczne. Prawdą jest jednak
także to,
że
człowiek może tworzyć tylko rzeczy sztuczne, które przystają lub nie
przystają do
środowiska
przyrodniczego. Owszem, chodzi o to, aby nasze wytwory
uszlachetniały lub uzupełniały przyrodę. Teoria człowieka jako twórcy czyni jednak
naszym domem tylko
świat
i wytworzone dzieła. Jest to przestronny dom, lecz niepełny.
2. Zaleca się nam także rozumienie człowieka jako budowniczego, rzemieślnika,
może artysty (homo
faber).
Chodzi tu też o tworzenie, lecz nie tyle samego
świata,
ile
tego, co spaja, przekształca, jednoczy, właśnie buduje. Człowiek ma ukształtować swój
charakter, swój los, swą sytuację
życiową.
Ma budować szczęśliwą przyszłość dla siebie
i dla innych. Ma osiągnąć postęp.
Homo faber
to człowiek postępu.
To prawda,
że
człowiek kształtuje swój charakter,
że
rozstrzyga o swoim losie i
często decyduje o losie innych ludzi. Teoria postępu, związana z koncepcją
homo faber,
sytuuje nas jednak głównie w kontaktach społecznych, technicznych, kulturowych. Są
one potrzebne, lecz nie dystansują nas wobec rzeczy. Raczej do nich odnoszą. Cała
zresztą socjologia współczesna wiąże nas z rzeczami, ich produkcją, sprawiedliwym
podziałem. Umieszcza nas w zamożnym domu, lecz zatłoczonym, przepełnionym
sprzętami. Rzeczy, ich produkowanie, posiadanie, są ważniejsze niż my. One są naszym
domem.
3. Ukazuje się nam ponadto człowieka jako zwierzę rozumne (animal
rationale)
i zarazem społeczne (animal
sociale).
Podkreśla się wyjątkowość człowieka w
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin