Motywacja I Jej Stymulacja w Zarządzaniu.pdf

(393 KB) Pobierz
UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI
W KRAKOWIE
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
Kierunek: Zarządzanie i Marketing
Specjalność: Zarządzanie Kulturą
Motywacja i jej stymulacja w zarządzaniu
Praca licencjacka
napisana na Wydziale
KRAKÓW 2002
2
SPIS TREŚCI:
strona
SPIS TABEL I WYKRESÓW
.................................................... 4
WSTĘP.....................................................................................
5
ROZDZIAŁ I – MOTYWACJA W ZARZĄDZANIU
1. Definicja pojęcia „motywacja”..........................................
7
2. Psychologiczne koncepcje osobowości.............................
2.1.Koncepcja Zygmunta Freuda.................................................
2.2.Koncepcja C. G. Junga..........................................................
2.3.Koncepcja A. Adlera..............................................................
2.4.Koncepcja E. Fromma...........................................................
2.5.Koncepcja K. Horney.............................................................
3.Teorie motywacji.................................................................
3.1.Teoria hierarchii potrzeb wg A. Maslowa.................................
3.2. Teoria X i teoria Y................................................................
3.3. Teoria F. Herzberga.............................................................
3.4. Teoria potrzeb.....................................................................
3.5. Teoria oczekiwań.................................................................
3.6. Teoria wzmocnienia.............................................................
3.7. Teoria sprawiedliwości.........................................................
ROZDZIAŁ II – STYMULACJA MOTYWACJI
1. Motywacyjna funkcja wynagradzania...............................
1.1. Motywacyjny system wynagradzania za pracę........................
1.2. Płaca jako składnik wynagrodzeń..........................................
1.3. Pozapłacowe formy wynagradzania.......................................
1.3.1. Kupony usługowe.............................................................
1.3.2. Dodatki pozapłacowe........................................................
29
30
32
35
36
37
9
12
14
15
16
17
19
19
20
22
23
24
25
26
2. Pozafinansowe
środki
motywowania................................
40
2.1. Motywowanie poprzez spełnianie oczekiwań pracowników...... 41
2.2.Zasada – „postaw na pracownika”.......................................... 42
3
ROZDZIAŁ III – ANALIZA ANKIETY
1. Respondenci ankiety..........................................................
45
2. Struktura ankiety, omówienie poszczególnych części.....
48
3. Omówienie wyników ankiety.............................................
50
4. Wnioski końcowe...............................................................
57
PODSUMOWANIE....................................................................
58
BIBLIOGRAFIA........................................................................
60
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1 – Wzór-ankiety pt. „ Anonimowa ankieta dla
pracowników”............................................................................ 64
4
SPIS WYKRESÓW I TABEL:
Strona
WYKRESY:
Wykres nr 1, Płeć respondentów......................
Wykres nr 2, Wiek respondentów....................
Wykres nr 3, Wykształcenie respondentów.......
Wykres nr 4, Rodzaj pracy, wykonywanej przez
respondentów................................................
TABELE:
Tabela nr 1, Relacje pracowników....................
Tabela nr 2, Ocena wybranych elementów
systemu motywowania wg kryterium stopnia
ich ważności dla badanych respondentów.........
Tabela nr 3, Ocena wybranych elementów
systemu motywowania wg kryterium stopnia
ich mobilizującego oddziaływania na
ankietowanych pracowników...........................
53
45
46
47
48
54
55
5
WSTĘP
Na temat motywacji napisano dziesiątki książek i setki
artykułów, pomimo tego recepty na skuteczne motywowanie
jeszcze nie ma.
Świadczy
to o tym, jak złożonym a zarazem
fascynującym zjawiskiem jest proces motywowania. Wiedza na
temat motywacji ulega ciągłej weryfikacji.
Psychologia zarządzania jest dziedziną, w ramach, której
można
rozpatrywać
przyczyniło
zagadnienia
się
do
dotyczące
motywacji
pracy
w zarządzaniu. To właśnie moje zainteresowanie psychologią
zarządzania
powstania
niniejszej
licencjackiej. Stanowi ona próbę nowego podejścia do analizy
i stymulacji procesu motywowania. Podejścia, w którym dostrzega
się wielowymiarowość i dynamiczny charakter zachowań ludzi
w organizacji.
Pierwszy rozdział składa się z trzech podrozdziałów,
pierwszy z nich jest próbą zdefiniowania motywacji oraz ukazania
roli
motywacji
w
zarządzaniu.
Kolejne
koncepcji
dwie
części
to
oraz
temat,
charakterystyka
W
ukazać
podstawowych
drugim
osobowości
zasadniczy
najsłynniejszych teorii motywacji.
rozdziale
przedstawiłam
tj. stymulację motywacji w zarządzaniu. Najpierw starałam się
motywacyjną
funkcję
wynagradzania,
prezentując
finansowe jak i pozafinansowe formy wynagradzania, następnie
poddałam analizie wynagrodzenia pozapieniężne, prezentując
korzyści płynące z ich zastosowania.
Ostatni rozdział zawiera wyniki przeprowadzonego przeze
mnie sondażu. Znajduje się tam między innymi: charakterystyka
Zgłoś jeśli naruszono regulamin