sieciaki-scenariusz.pdf

(3522 KB) Pobierz
Opracowanie: Julia Barlińska
Konsultacja: Łukasz Wojtasik
Główny Partner
Sieciaki
Scenariusze zajęć na temat bezpieczeństwa
dzieci w Internecie dla uczniów klas I-III SP
O zagrożeniach dzieci w Internecie
Coraz więcej, coraz młodszych dzieci korzysta z Internetu. Wraz ze wzrostem
dostępności nowoczesnych technologii zwiększa się także skala zagrożeń
internetowych, które mogą mieć negatywny wpływ na prawidłowy rozwój i
funkcjonowanie dzieci. Korzystanie z Internetu przez dzieci może wiązać się z
następującymi kategoriami zagrożeń:
Kontakt z niebezpiecznymi treściami
Dzieci korzystające z Internetu narażone są na kontakt z materiałami, które
mogą mieć szkodliwy wpływ na ich psychikę. Do niebezpiecznych treści zalicza
się filmy, zdjęcia lub teksty o charakterze pornograficznym, prezentujące prze-
moc, promujące niezdrowe postawy i zachowania tj. hazard, używki, anoreksję,
uczestnictwo w sektach, itp. Część tych materiałów publikowanych jest w Sieci
nielegalnie (pornografia dziecięca, rasizm i inne), pomimo wysokiej szkodliwości
dla najmłodszych internautów, publikowane są zgodnie z prawem. Niebezpiecz-
ne treści występują w Internecie w ogromnej liczbie. Materiały pornograficzne
to najczęstsza kategoria treści publikowanych w Internecie, na które młodzi
internauci trafiają coraz częściej zupełnie przypadkowo! Powszechność kon-
taktów dzieci z niebezpiecznymi treściami potwierdzają badania.
Skala zagrożenia
(wg badań przeprowadzonych przez: Gemius, Fundacja Dzieci Niczyje, 2006,
na grupie 2559 dzieci w wieku 12-17 lat)
71% dzieci trafiło w Internecie na materiały pornograficzne (63% przypadkowo).
51% dzieci trafiło na materiały z brutalnymi scenami przemocy
(61% przypadkowo).
28% dzieci trafiło na materiały propagujące przemoc i nietolerancję
(74% przypadkowo).
Co czwarte dziecko deklaruje, że rodzice nigdy nie interesują się tym,
w jaki sposób korzysta z Internetu.
Jedynie 10% dzieci deklaruje regularną opiekę rodziców podczas korzy-
stania z Sieci.
1
Niebezpieczne kontakty
Zdecydowana większość młodych internautów korzysta z komunikatorów, cza-
tów i portali społecznościowych. Dzieci zawierają w ten sposób nowe znajomo-
ści, co naraża je na możliwość kontaktów z niebezpiecznymi osobami. Przez
swoją niewiedzę i łatwowierność młodzi internauci niejednokrotnie stają się ofia-
rami przestępstw z użyciem Sieci: oszustw, wyłudzeń, włamań komputerowych
i in. Dzieci często podają obcym w Sieci prywatne informacje, tj. dane osobowe
oraz umawiają się z osobami poznanymi w Sieci na spotkania w rzeczywistym
świecie. O internetowych znajomościach dzieci zazwyczaj nie informują nikogo
udając się na nie w pojedynkę lub z inną osobą nieletnią. Jest to szczególnie
niebezpieczne w związku z coraz częstszym uwodzeniem dzieci w Sieci.
Skala zagrożenia
(wg badań przeprowadzonych przez: Gemius, Fundacja Dzieci Niczyje, 2006,
na grupie 1779 dzieci w wieku 12-17 lat i 687 rodziców)
Ponad 90% dzieci korzysta z serwisów komunikacyjnych.
68% dzieci otrzymało propozycję spotkań od osób poznanych w Sieci.
44,6% dzieci korzysta z propozycji spotkań.
Jedynie 23,6% dzieci informuje rodziców o spotkaniach z osobami pozna-
nymi w Sieci.
Połowa dzieci spotyka się w pojedynkę.
28,4% rodziców nie dostrzega żadnych zagrożeń dla dzieci korzystających
z Internetu.
Cyberprzemoc
(Cyberbullying)
Cyberprzemoc to nowe oblicze przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem
różnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, jak np.: poczta elek-
troniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społeczno-
ściowe, itd. Akty cyberprzemocy przyjmują różne formy: nękanie, straszenie,
szantażowanie z użyciem Sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających,
kompromitujących zdjęć, filmów oraz podszywanie się w Sieci pod kogoś
wbrew jego woli.
2
Skala zagrożenia
(wg badań przeprowadzonych przez: Gemius, Fundacja Dzieci Niczyje, 2007,
na grupie 891 dzieci w wieku 12-17 lat)
• 57% osób stała się przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wykonanych
wbrew swojej woli.
• 52% dzieci miało do czynienia z przemocą werbalną w Internecie
lub poprzez telefon komórkowy.
• 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania.
• 29% badanych deklaruje, że ktoś w Sieci podawał się za nich wbrew ich woli.
• 21% dzieci doznało poniżania, ośmieszania i upokarzania.
• 16% osób doświadczyło straszenia i szantażowania.
• 14% dzieci zgłasza przypadki rozpowszechniania za pośrednictwem
Internetu lub GSM kompromitujących je materiałów.
Postęp w rozwoju nowoczesnych technologii oprócz skutków pozytywnych
wiąże się także z powstawaniem zagrożeń, których ofiarami stają się coraz
młodsi internauci. Powszechność dostępu oraz coraz większa intuicyjność
nowoczesnych mediów sprawiła bowiem, że już 7,8-latkowie surfują po Sieci.
Z tego względu edukacja dotycząca bezpiecznego korzystania z Internetu
przez dzieci staje się zadaniem priorytetowym.
3
Jeśli...
ktoś nęka Cię w Sieci
żartuje z Ciebie, a Ty kiepsko to znosisz
wysyła Ci obraźliwe e-maile, smsy
zadaje Ci na czacie, w mailu,
przez komunikator krępujące pytania
wypytuje Cię o prywatne dane,
nalega na spotkanie
...czujesz, że Internet zaczął być
dla Ciebie niebezpieczny.
Pomoc dla dzieci i młodzieży:
800 100 100
(połączenie bezpłatne)
www.helpline.org.pl
Helpline.org.pl
W lutym 2007 roku w ramach programu „Safer Internet” w Polsce uruchomiony
został projekt Helpline.org.pl, którego celem jest pomoc dzieciom w sytuacjach
zagrożenia w Internecie oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych.
Dostępne są 3 formy kontaktu z konsultantami Helpline.org.pl:
pod bezpłatnym numerem telefonu 800 100 100
e-mail: helpline@helpline.org.pl
poprzez rozmowa online – livechat – z poziomu strony www.helpline.org.pl
Pomoc jest kierowana do DZIECI i MŁODZIEŻY w sytuacjach gdy:
ktoś je ośmiesza, szantażuje, wysyła wulgarne wiadomości,
ktoś na czacie czy komunikatorze zadaje im krępujące pytania,
prosi o zdjęcie, namawia na spotkanie,
mają kontakt ze szkodliwymi treściami (np. prezentującymi pornografię,
przemoc, propagującymi narkotyki, faszyzm, sekty),
mają objawy uzależnienia od Internetu.
pomoc
wnet
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin